Förvirring...

Idag vikarierade jag igen. Kunde nog ha gjort det veckan ut, men jag behöver gå på andra algebra seminariet som är imorgon. Idag blev en lite rörigare dag. Förmiddagen var ganska lugn, men efter lunch slog det till ordentligt. Hade först ena halvan av klassen medan den andra var på gympa. Den gruppen jag började ha är i regel lite livligare och rörligare än de andra. Vi gjorde skattkartor och lite annat, men de höll mest på att leka med varandra och springa omkring. Jag fick säga till flera gånger och fick låta riktigt bestämd innan de lugnade sig. Tror att det beror på att de var trötta och att jag kunde ha gjort uppgiften på ett annat sätt. När jag hade den andra gruppen ändrade jag lite och då gick det mycket bättre. De hade riktigt roligt när de ritade skattkartor och letade efter påhittade skatter.

Jag kan lätt bli uppgiven när det blir stökigt, men det är ju verkligen tillfällen att analysera och reflektera kring. Vad kunde jag gjort annorlunda? Vilken typ av uppgift är lämplig den tiden på dagen när eleverna är trötta? Sen är det ju skillnad att vara klasslärare och att vara vikarie. Jag har ju varit med klassen förut så de känner mig, men jag är ändå inte deras "riktiga" lärare och jag vet inte hur allt fungerar till hundra procent. Då kan det ibland vara svårt att vara bestämd, men å andra sidan är det ju mina regler som gäller när jag är där.

Under hela min utbildning har jag känt mig tveksam till om det är lärare jag vill bli. Mycket av det vi går igenom på seminarium funkar inte i det verkliga livet och det tar bort mycket av glädjen. Just nu känns det så långt bort att jag ska vara lärare för en klass.


Efter en hektisk dag ska jag nu andas lite och sen iväg och jobba i fem timmar. Eleverna på dansskolan ska ha uppvisning så jag ska hjälpa till med allt möjligt ikväll och imorgon kväll. Det brukar vara jätte roligt, men idag känner jag mig helt slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0