Bitande kyla och tangrampussel

Fy satan så kallt det är idag. Efter jobbet skulle jag åka ner till centrum för att fixa mina naglar, men just då jag kommer ut ser jag hur bussen åker förbi stationen. I bitande kyla fick jag gå till centrum och lyckades ändå komma i tid. När jag sen skulle till centrum för att köpa te var mina fingrar helt genomfrusna och vita. Jag var tvungen att gå in och köpa ett par varmare vantar för att åtminstone försöka värma upp händerna. Det var ett par vantar som jag spanat lite på så det var tur i oturen :o) Väl hemma tog jag en stor kopp kanel te och har lyckats värma upp mig lite. Snart ska jag dessutom hoppa in och ta en varm dusch. Burr! Men en stor kopp te + en kopp jag drack på jobbet är inte så kul med tanke på att jag ska på bio ikväll. Kommer väl behöva springa ut och pinka varje halvtimma eller nåt. Ska se nya Harry Potter med Jonas och hans vän Markus. Har sett de första filmerna och då måste man nästan se de sista och avslutande.

Men om jag återgår till dagen så har jag jobbat idag, vikarierat på min VFU-skola i min handledares klass, en tvåa. På förmiddagen arbetade vi med tangram. Jag berättade en historia om det och sen fick eleverna försöka bygga ihop det, först utan mall och sen genom en mall som jag satte upp på tavlan. De fick även skapa andra mönster med pusslet som de fick rita av och färglägga. De hade riktigt skoj och ville inte gå ut på rast när det var dags för det :o)





På eftermiddagen hade jag en mycket kort genomgång om kuber och rätblock och sen fick de arbetade i matteboken. Till imorgon har jag gjort mallar så eleverna kan skapa egna kuber och rätblock som de kan färglägga. Känns bra att återknyta lite till det vi arbetade med idag. De ska även få chansen att måla egna skattkartor. Vi ska tillsammans gömma en skatt och sen ska de rita en karta och markera tydligt vart skatten ligger. Den idén fick jag från ett seminarium vi hade under första matematik kursen. Tror att de kan tycka att det är roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0